onsdag 9 september 2009

Varför

kallas det brittsommar?

Okej jag kan googla det, men skulle uppskatta om någon svarade så jag slapp. Ibland är det skönt om någon vet såna här saker ändå, utan att använda sig av internet. Så kom igen, impress me!

För övrigt gillar jag den mycket, brittsommarn alltså. Det är lite som att spara den där sista godisbiten i påsen till sist för att den är allra godast. Och bara för att det är den sista så är den verkligen godare än alla de andra. Brittsommar. Stanna lite till, snälla!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Brittsommar min vän kallades det när det på hösten är sommarliknande soliga och varma dagar.

Det är det här. Mätaren står på 18-19 varje dag och det tom blåser varmt.

Lisa sa...

men Tina, varför just BRITTsommar? jag vet att det är när det är varmt och fint sent på hösten.

det tar för lång tid. jag googlar! ;)

Besser Wisser sa...

Uttrycket brittsommar hänger samman med Birgitta och Britta, som har namnsdag 7 oktober. Det var då det hölls Brittmässa (ibland skrivet Brittmäss), en officiell höstmarknad. Ibland sägs att det endast är varma perioder runt den 7 oktober som kan kallas brittsommar.

Lisa sa...

tacka nu google/wikipedia snällt!

eftersom jag redan kollat just där själv. busted!