fredag 15 januari 2010

Bakgrundsfakta

Vintern 2005 spenderade vi många långa kvällar på Kilian Zollsgatan med att ligga i sängen och kolla film på datorn. Allt möjligt tittade vi på. Bra och dåligt, Hollywood- eller Sverigeproducerat. Glammigt eller trist. Action eller drama. Allt. Som ni säkert förstår så köpte vi inte och hyrde inte heller för den delen...

Hursom. En kväll i januari, magen var tjock och vi hamnade framför Babylonsjukan. En rätt kass film. Faktiskt. Jag kommer egentligen inte ihåg handlingen. Men en sak minns jag: flickan det handlar om heter Maja.

Någon gång i filmen så bakar en kille (hennes boyfriend månne?) bröd och formar "bullarna" till hennes namn. Maja i bullform. Där och då kom vi på i nån halvt sömndrucket tillstånd att Maja är ett fint namn. Innan Babylonsjukan fanns bara namnet Elsa i våra huvuden.

Mindre än 2 månader senare kom hon. Vår Maja. In a way döpt efter en förvirrad flicka i halvkass svensk film. Är det inte vackert så säg.

Fram till idag hade jag tillochmed nästan helt glömt vad filmen hette, men så har regissören nu gjort en annan film, Snabba Cash, och i recensionen nämns Babylonsjukan. Fint att jag fick reminder om det där. Förtjänar att icke falla i glömska. Anekdoter som denna tror jag att Lilla M kommer uppskatta mycket om... sisådär en 9 år..när hon är 14.

Inga kommentarer: