lördag 15 september 2012

Livet är det som händer dig medan du är upptagen med att göra upp planer

Visst är det så?

Allting verkar springa på i hundrafemtio knyck. Halva september har redan passerat. Och jag tyckte alldeles nyss det var sommar och semester. Fast på samma gång kan jag knappt minnas att jag faktiskt ens haft semester. Det går fort nu. På jobbet är det (som vanligt) mycket att göra och full fart. Småland är min bas och minst en dag i veckan verkar jag vara där. Långa resor, mycket tid, förseningar, tåg och ersättningsbussar. Men ändå, trots det, roligt. Tur det. Min käraste praktikant från våren är tillbaka som projektanställd året ut och jag tackar högre makter. Utan henne och nye praktikanten Niklas vetitusan hur jag löst det. Vågar inte ens tänka på när de båda är borta i januari... Får lägga ned min största lobbyinsats ever för att få chefs-skapet att inse att hon behövs. Fingers crossed!

Och hemma då. 7-åringen går i ettan och älskar det. Älskar sina kompisar, älskar fröken och vill inte, aldrig vara sjuk eller missa så mycket som fem minuter av dagens skolgång. Så fint det är. Helgerna tillbringar hon så hjärtans gärna med sina kompisar och ett par helger i rad har hon haft sleep-over och vill inte komma hem. Någonsin känns det som. Så ovant för oss, att ha den back-upen. Och att ha barnfri tid. Vi vet ju knappt alls vad vi ska göra med tiden vi får, nu när det sker allt oftare. I och för sig ett sundhetstecken i sig, att inte känna att man mååååste göra massa saker bara för att. Så har det ju varit för oss innan, eftersom det här med barnvakteriet funkat sådär. Nu gillar vi läget.

Denna helg är vi i alla fall alla tre hemma, och oplanerade. (Nästan) ovant, men fint. Vi sitter i köket och smider planer, vi sover för länge, äter långa frukostar och pratar i munnen på varann. Hemmalivet. Uppladdning. Snart måndag igen och tidiga tåget till Växjö. Allt som vanligt. Aldrig stilla.

Och innan man vet ordet av det är det dags att köpa vinterskor till den snabbväxande sjuårigen och planera för jul-ledigt.

Som sagt, livet är det som händer dig medan du är upptagen med att göra upp planer för andra dagar, veckor, månader, år...

Note to self, ta vara på tiden.

Inga kommentarer: