onsdag 26 mars 2008

En dos energi!

Åkte till Kläppe och skulle få vila men oj vad man bedrog sig. Fast det var så roligt så det kan kvitta det där med att vila.

Kom upp sent på skärtorsdag efter 10 timmar på överfullt tåg och flamsig tre-åring som sällskap. Gammel dansk till sena natten, upp tidigt på långfredag, packa matsäck och ta fram alla varma kläder vi kunde hitta sen ut på en heldag på skoter till vår gamla stuga in the middle of nowhere. Grillade korv och njöt sol från klarblå himmel. På vägen hem somnade lilla stadstjejen Maja i min famn på skoterkälken. Hon såg ut som hon nyss bestigit Mount Everest med ett litet lager frost på kinderna. Helt otroligt.

Påskafton kom fortare än kvickt, och återigen var de varma kläderna på och matsäcken ny. Storsjön och Isfiske stod på agendan. Vi körde skoter till vårt gamla ställe vid utöarna och blev sen sittandes där i princip hela dagen med en bag in box vitt och lite whisky och varm choklad. Kvällen kom med god mat och ännu mera vin.

Påskdagen var det dags får den årliga pimpeltävlingen Kycklingnappet. Jag och Maja valde att beskåda det hela men när kl var 14 så fick den lilla tjejen nog och jag och dotter fick bege oss hem för att vila efter några dagar ute i snön.

På tal om årligt återkommande saker: Pokerturneringen fick sin beskärda del, och denna gång gick min kära far segrande ur det stora slaget!

På annandag påsk bar det så av till fjällen, Fred hyrde skidor och jag en snowboard. Pappa var orolig och trodde att jag skulle bryta varenda ben i min kropp, men det visade sig snart att de gamla takterna siter i och jag kände mig ung på nytt när jag susade nedför backen i full fart. Fy fan vad fint!

Men allt har en ände, och korven den har två. På kvällen packade vi ihop oss och in till tåget mot Malmö igen. Väl hemma möts vi av en alltför sent ankommen vinter och vardag igen. Det är väl tyvärr så att vardagen behövs för att man ska kunna njuta när man väl är ledig.

Just nu behöver jag helg igen. Är mer sliten nu än innan påskhelgen! Men de dagarna vi fick har jag nu gömt i hjärtat och kan plocka fram när saknaden efter föräldrar, lugn och ro och Kläppe blir allt för stor!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Blir så avundsjuk... När man läser sånt där undrar man varför man någonsin flyttade från Jämtland... Jo, även solen har ju sina mörka fläckar förståss... och Uppsala är ju faktiskt hemma och ganska okej det också... Pussar

Anonym sa...

semester är najs! själv hemkommen från några dagar i England och det känns trist att vara tillbaka på jobbet, men sånt är livet!/Cissi

Anonym sa...

Du är så jäkla bra på att skriva!! Bakis? Cara Mia