tisdag 19 maj 2009

Vakna!

En av de allra bästa sakerna med morgonpromenaderna är att höra staden vakna. När jag går strax innan kl 06 är det så gott som tyst, en enstaka bil rullar på Amiralsgatan, någon halvslumrande cyklist på väg till ett tidigt pass på jobbet. Annars mest fågelkvitter, en hund som skäller, en port som slår igen i närheten. I Pildammsparken hörs bara ankornas läten, ett och annat väsande när man råkar kliva för nära deras små ulltussar till ungar, detta uppblandat med vågskvalp och vinden i träden. Det är som om naturen och staden förstår att jag behöver vakna till en viss sorts tystnad.

Imorse gav jag min älskade iPod chansen att följa med och förgylla morgonen, men det funkade inte. Jag vill och behöver höra ljudet av ingenting och allting på samma gång när jag går. Det är den processesn som väcker mig och ger mig energi för dagen. Hur har jag kunnat glömma hur skönt det är med dessa promenader? Hoppas jag inte glömmer igen, och gör jag det, så snälla påminn mig någen!

4 kommentarer:

Unknown sa...

De tingestar du kallar ankor som kväser ber jag att få upplysa dig om är gäss. Gåsar på skånska.





:-)

Lisa sa...

ankor, gäss. petitesser, min käre Watson, petitesser!

Jenny sa...

Låter underbart, själv tillhör jag gruppen halvslumrande cyklist som är på väg till ett tidigt pass på jobbet... försaöker promenera så ofta jag kan. Puss och Kram
... Och förresten gåsar, gäss, ankor... i vår familj kallar vi allt med vingar för pippi. Må så vara att det är en nyckelpiga...

Anonym sa...

min iPod är med på mina och Truls morgonpromenader men med ljudbok i lurarna. Då kan man både höra stadens ljud i bakgrunden men samtidigt fördjupa sig en i en bra story!!

ska vi inte ses snart? kram Cissi