fredag 18 mars 2011

Hav förtröstan

Man läser, och hör rätt ofta min generation (vi som är mellan 30 och 40+) säga att "dagens ungdom (menat de som är 15-25) är så jädra lata, och vill så lite och vill ha allt serverat på silverfat". Och ja, visst såna finns. Såklart. Men jag tror bannemig att de fanns när vi var i den åldern också. Det kommer alltid finnas de som inte bryr sig, de som inte vill utbilda sig, de som inte vill jobba osv. Men vet ni vad? Det finns faktiskt dem som är grymt duktiga och ambitiösa också. Som vill så mycket och som visar det. Jag har förmånen att genom mitt jobb rätt så ofta hänga med högstadieelever och gymnasieelever (denna vecka till exempel genom både Ung Företagsamhet och Språkolympiaden) och allt om oftast så slås jag av det faktum att det finns så många som är så jädra bra. Det gör mig glad. Det ger mig hopp.

Inga kommentarer: