tisdag 10 mars 2009

Slumrande kunskaper

En gång, för en halv evighet sen så kunde jag prata tyska. jag var inte världsbäst på det, men jag var hygglig. Jag klarade av att studera Internationella relationer vid Universität Bremen, så jag kan åtminstone inte ha varit helt kass. I två av tre kurser fick jag dessutom VG.

Idag har jag genom mitt jobb umgåtts hela dagen med tysktalande människor och följaktligen har jag fått damma av dessa gamla kunskaper en smula. Det var intressant och till och med roligt. Jag fattade väldigt snabbt och har inga större problem med att hänga med i att lyssna. Men sen när man ska prata, då känner man sig som en stapplande barnunge. Ehhh, hmmm Ich weiss es nicht, aber doch, can I, I mean, kann Ich.... und so weiter.

Då vaknade en liten längtan om att ta upp mina gamla tyska-kunskaper. Ska man ge det ett försök? Vad tycker ni?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är klart du ska. Det är ju aldrig fel att kunna snacka lite tyska./KS