tisdag 24 mars 2009

Upprörande

Frågade Lilla M vad hon ska bli när hon bli stor.

"Vet inte" svarade hon.

"Kanske doktor" sa jag, i ett ögonblick av tro på att om jag börjar säga det redan nu när hon är 4 år så kommer hon säkert med största sannolikhet att vilja bli det när hon är 16 år och ska välja gymnasieprogram så att det redan då läggs en grund genom att hon väljer naturvetenskapligt program (med internationell inriktning om jag får bestämma men vi kanske helt enkelt ska lämna det därhän? Det är ju 14 år till dess)

"Nej jag kan inte bli doktor, det kan bara pojkar bli. Jag kan bli sjuksköterska" svarade hon då.

Va? Vem har lärt henne såna där dumheter? Vaddå "det kan jag inte bli"?!

Nu måste jag görja med genusvetenskap hemmavid. För det gör man bevisligen inte på dagis.

Fan också!

3 kommentarer:

Jenny sa...

Jag var på föräldramöte förra veckan där jag fick genusplanen presenterad... Så jag slipper oroa mig. Dessutom har jag också bestämt att Thilda ska bli doktor... Puss

Anonym sa...

Maja ska väl typ gå på Handels och ta över efter Annika Falkengren. Så kan hon försörja "moster Clara" lite också när bonusen trillar ut!

nina sa...

jag vet! jag blir galen!