onsdag 25 juli 2007

Morgonhumör

När jag var liten väcktes jag i princip alla dagar av att min far stoppade in huvudet genom dörren och sa med en glad stämma: "Morgonsolen redan strålar högt på blåa himmelen" och det betydde att man skulle gå upp. Det var ett rätt bra ett sätt vakna, kan jag tycka såhär i efterhand i alla fall. Hade ni frågat mig då hade jag nog sagt att jag avskydde det kläm-checka morgonhumöret som min pappa hade. Jag har nog i princip alltid haft ett uselt morgonhumör, vet att mina föräldrar sällan dryftade något viktigt med mig under morgonens första timmar, då de enbart riskerade att få ett snäsigt svar. Likaså min mormor, som jag bodde hos till och från under min gymnasietid, undvek alltid att prata med mig vid det alltid så fint uppdukade frukostbordet.

I morse vaknade jag av att regnet piskade på rutan, och sömndrucken tvingade jag mig in i duschen. Den heliga morgonduschen, jag skulle aldrig klara mig utan. Det enda sättet att komma igång. Mitt redan dåliga morgonhumör blir inte bättre av regn och tidsbrist. Idag skulle jag lämna världens finaste Maja på dagis dessutom, vilket gjorde saken än bättre. Hon, å andra sidan, har verkligen ett underbart morgonhumör som jag måste utgå från att hon ärvt av sin far. Hon sjöng hela vägen till dagis, och hennes nya blåa randiga mössa satt vackert på svaj. Hon är sannerligen det absolut finaste som finns.

Nåväl, man får hoppas att de som drabbas av mina åskskurar vid 07-08-tiden har en smula överseende med hur jag är på morgonen. De vänjer sig i sinom tid, precis som mina föräldrar gjort och jag ska även göra mitt bästa för att bli snällare. Men jag har redan försökt i 28 år, och börjar tro att jag helt enklet inte kan göra nåt åt saken. Men efter regn kommer ju sol, som ni alla vet. Och nu är det dåliga humöret som bortblåst och det kommer bli en bra onsdag.

Inga kommentarer: